Bálind István

1953-ban születtem Adán, Jugoszláviában. 1981-ben az újvidéki Művészeti Akadémia képzőművészeti tanszékének festő szakán szereztem oklevelet. Tíz évre rá Magyarországra költöztem, Budapesten élek. Több bel-és külföldi művészeti társaság tagja vagyok. Számos nemzetközi művésztelepen jártam: Németországban, Szlovéniában, Horvátországban, Magyarországon, Ausztriában és Szerbiában. Közel ötven önálló és több mint százötven csoportos kiállításon szerepeltem. Olykor díjak, tanulmányi ösztöndíjak is elértek.

Munkáimat a kezdetektől áthatotta a kísérletezés, a különböző, nem konvencionális festészeti anyagok használata. Az esztétikai és művészeti kategóriák végei, a határesetek érdekeltek. A festés mellett, videóval és performansszal is foglalkoztam. Az első jelentős szakmai siker számomra 1982-ben a „Biennale de Paris” nemzetközi kiállításon való részvétel jelentette, ahol egy videó munkával szerepeltem. Ez az év más szempontból is fontos volt nekem. Felfedeztem magamnak a műanyag fóliát, mely rövid idő alatt szinte kizárólagos alapanyagommá vált. A nylon durva, ugyanakkor lagymatag is, egy élettelen civilizációs termék, melyet vászon helyett feszítettem a keretre; perforáltam, csíkokra szabdaltam, vasalóval olvasztottam, vagy éppen gázpisztollyal égettem. Nylon képeimért a Vajdasági Képzőművészeti Szövetség 1983-ban festészeti díjjal jutalmazott. 1990-ben a fekete és az átlátszó műanyag helyett, rongyokat kezdtem el használni. Először, minimális beavatkozással, az évekig félredobált festőrongyokból készítettem képeket. Ezekkel a rongyképekkel vettem részt az első Budapest Art Expon, majd Los Angeles „ART LA ’91” következett. 1992-től rongyokból és festett textilekből tematikus - Mózes könyveire épülő - munkákat készítettem, melyeken megjelennek a varrott és hímzett felületek is. 1997 végére fejeztem be a Mózes könyvei sorozatot, majd a korábban ugyanerre a témára készített színes, kisméretű vázlatok közül kiválasztottam hét rajzot és több tízszeresére nagyítottam fel őket. Ezek a nagyítások képezték egy 1998-as kiállításom anyagát. A kiállítás után, a média felkapott egy munkát, ami arra ösztönzött, hogy én is foglalkozzam vele. Apró változtatásokkal, de technikailag feljavítva megfestettem ezt a bizonyos képet egymás után kilencszer. Ezzel elindult a „Nő kutyával” című sorozat. Ezt a kilenc darab ugyanolyan képet 1999-ben mutattam be egy budapesti kiállításon. A kutya, vagy a nő kiemelése, a részletek kinagyítása, a női alak megnyújtása a variációk végtelen sorát eredményezte. Az új alkotás nem feltétlenül egyetlen művet jelentett; lehetett kettő, négy vagy akár negyven azonos kép is. A nő és kutya együtt, vagy külön-külön védjegyként funkcionál, tehát az a feladata, hogy garantálja a termék /ebben az esetben a műalkotás/ eredetiségét és minőségét, akár többször is. A kezdeti, uralkodó arany és piros szín mellé, az aranymetszés szabályaira támaszkodó kompozíció társult. Később ezen sokat változtattam. Feszesebb, majd játékosabb kompozíciókat, fényes és matt feketéket, vagy éppen harsány színeket, kéket, pirosat, zöldet használtam. A sorozat utolsó darabjai 2008-ban készültek el, ezek a tarka - csíkos képek. A kutyás nő anyagból még az év nyarán „Végkiárusítás” címmel rendeztem kiállítást, amivel le is zártam ezt az időszakot.

Ezt követően a kutya sablonos motívumát lecseréltem főiskoláskori kedvelt témámra, a fára, mely ősidők óta itt van velünk. A tér és a közeg, amelybe a fát, egyet, olykor többet belehelyeztem, kiegészült egy égbolttal, melyhez „ihletet” az internetre, bárki által feltöltött naplementék adtak. A fa, akárcsak a kutya korábban, részletek nélküli, egy mindenki által azonnal felismerhető alakzatként, legtöbbször fekete foltként jelenik meg, az emberi építményekre hajazó geometrikus térben. Később, elhagytam a romantikus naplementéket és egyre inkább tiszta színek és felületek leegyszerűsített közegébe kerültek a fa formáját viselő foltok, lyukak. Egy nagyszabású fás kiállítás, a szerbiai Nišben, és szülővárosomban Adán 2014-ben, majd 2018-ban a horvátországi Novi Vinodolski-ban volt a vége és egyben a kezdete is annak, amikor a kutya „összeért” a fával. Ugyanis, addigra már a korábbi kutyafej és felsőtesthez hozzáigazítottam a kutya alsó testrészét is, amelyet a mai napig használok a kutyavilág, vagy inkább a kutya egy világra, általam keresztelt sorozatában. Ezeken az újabb kutyás képeken a fa is néha –néha megjelenik, de főként azért a kutya a domináns.

Önálló kiállítások

1981 Homage to Moholy-Nagy László (vegyes technika), Egyetemi város kültere,
Novi Sad, Jugoszlávia
1982 István Bálind (rajzok), Galerija Jadroagent, Rijeka, Horvátország
1985 Szentély (installáció), Galerija ULUV, Novi Sad, Jugoszlávia
1989 Homage to Lukács Sándor (installáció, performance: Horoszkóp, video: Via Crucis), Bácstopolya, Jugoszlávia
1990 Égetett képek (installáció), Csongrád Megyei Könyvtár, Szeged
1990 Égetett képek (installáció, video: Via Crucis), Ifjúsági Ház Galéria, Szeged
1990 Rongyképek (festmények), Boston Galéria, Ada, Jugoszlávia
1992 Rongyképek (festmények), Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest
1992 Rongyképek (festmények), Ifjúsági Ház Galéria, Szeged
1994 Gyűjteményes kiállítás (festmények), Bibliotheka Universalis –
Selye - Szabó Alapítvány, Szentes
1997 HET- Mózes könyve (festmények), Ifjúsági Ház Galéria, Szeged
1998 Mózes könyve (festmények), Horda Galéria, Pécs
1998 Mózes könyve (nagyítások), Vizivárosi Galéria, Budapest
1998 Mózes könyve (monumentális miniaturák), Városi Múzeum, Zenta, Jugoszlávia
1999 Nö kutyával; egy-kilenc (festmények), Vigadó Galéria, Budapest
2000 Nö kutya nélkül 4+5 (festmények) EveArt Galéria, Budapest
2000 Kutya nő nélkül 4+5 (festmények) Párizs-Texas Kávéház, Budapest
2000 Nö kutyával; egy-kilenc (festmények), Galerija Kortil, Rijeka, Horvátország
2001 Nő kutyával és a nélkül, Erlin Galéria, Budapest
2001 Kutya, kutya nő, nő nélkül a szabadban (festmények) Sir William Pub, Budapest
2002 Nő kutyával és a nélkül, Jászai Mari Színház, Népház Galéria, Tatabánya
2002 Nő kutyával – egy tiszta jelkép (festmények), Budapest Galéria Kiállítóterme,
Budapest
2002 Nő kutyával–tükör, CEU Közép - Európai Egyetem kiállítóterme
(festmények Budapest
2003 Nő kutyával 3+3 (festmények), Costes Kávéház, Budapest
2003 Kutya nő nélkül, negyvenszer (festmények), Galerija BelArt, Novi Sad, SCG
2003 Bálind – Yengibarian közös kiállítás (festmények-szobrok),
Martino Galéria, Budapest
2008. Nő kutyával (1999-2008), Arte Galéria és Aukciós Iroda, Budapest
2009. Nő kutyával (1999-2008), Kosovelov Dom, Sežana, Szlovénia
2010. 36 fa, Arte Galéria és Aukciós Iroda, Budapest
2010. TÁJ-KÉP-MÁS-KÉP,(festények)
Bálind István – Dečov Pal közös kiállítás, József Attila Klub Galéria, Budapest
2011. Bálind, Butković, Dečov, Galerija ULUV, Novi Sad, Szerbia
2011. 112 Träd, István Bálind, Galleri Cosmopolitan, Göteborg, Svédország
2011. 338 stablo, Galerija „Laza Kostić“ Sombor, Szerbia
2011. 338 stablo, Galerija Kulturnog centra Vrbas, Vrbas, Szerbia
2012. Fák – kutyák, Árkádia Galéria, Budapest
2012. Nemzetközi faiskola, Arte Galéria és Aukciós Iroda, Budapest
2014. Bálind István – Dečov Pal, Galerija Srbija, Niš, Szerbia
2014. Fa – felhő, Galerija Kulturnog centra, Ada, Szerbia
2016. Bálind István – Dečov Pal – Jandrić Radovan,
Mali Likovni Salon, Novi Sad, Szerbia
2016. Keresztutak, Magyar Képzőművészeti Egyetem –Epreskerti kálvária, Budapest
2017. Friss művek, Arte Galéria és Aukciós Iroda, Budapest
2018. Bálind István, Galerija TURNAC, Novi Vinodolski, Horvátország
2019. Egy kutya vándorúton, Arte Galéria és Aukciós Iroda, Budapest
2020. Nő kutyával és futball labda,
Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér, Budapest

Fontosabb csoportos kiállítások:

1982. Fiatalok’82 (nejlon képek, installáció),
Galerija Matice Srpske, Novi Sad, Jugoszlávia
1982. Fiatalok Biennáléja (video), Biennale de Paris, Párizs, Franciaország
1983. Fiatal Müvészek Biennáléja (performance „Cím nélkül”),
Moderna Galerija, Rijeka, Horvátország
1983. Alternativa NS’83 (installáció, performansz „Transzformáció”),
Munkásegyetem Galériája, Novi Sad, Jugoszlávia
1985. Fiatal Müvészek Biennáléja (video), Moderna Galerija, Rijeka, Horvátország
1985. Veče performansa, (performansz „Madár”),
Képzőművészeti Udvar, Novi Sad, Jugoszlávia
1988. Művészet és erkölcs (installáció), Galerija Likovni Jesen, Zombor, Jugoszlávia
1991. Budapest Art Expo (festmények), Budapest
1991. ART LA ’91 (festmények), Los Angeles, Amerikai Egyesült Államok
1992. Nemzetközi művésztelep résztvevőinek kiállítása
(festmények, performance „Fekete-fehér”), Városi Képtár, Riesa, Németország
2000. „Dialógus” Festészet az ezredfordulón, Műcsarnok, Budapest
2001. Feketén fehéren, Műcsarnok, Budapest
2001. 15. Nemzetközi rajz triennálé, Moderna Galerija, Rijeka, Horvátország
2002. Künstlerbegegnungen
Budapest Galéria és a stuttgarti Kunststiftung ösztöndíjasainak kiállítása
Kulturinstitut Ungarn, Stuttgart, Németország
2002. Mostra internazionale di Arte Sacra,
Salone della foresteria Abbaziale di Santa Maria di Sesto,
Sesto al Reghena, Italia
2011. IX. Bijenale akvarela, Salon Narodnog Muzeja , Zrenjanin, Szerbia
2022. Művészet határ nélkül, Magyar Műhely Galéria, Budapest
2023. Umetnost bez granice, Muzej Vojvodine, Novi Sad, Szerbia

Díjak, ösztöndíjak

1981. Bíró Miklós-díj, TAKT, Jugoszlávia
1983. Festészeti Díj, Vajdasági Képzőművészeti Szövetség,
Jugoszlávia
1991. Vásárlási díj, Budapest Art Expo, Budapest
1992. Illyés Alapítvány ösztöndíja, Budapest
1993. Eötvös Alapítvány ösztöndíja, Budapest
2000. Westárlat II. díj, Budapest
2001. Tanulmányi ösztöndíj Stuttgart, Fővárosi Önkormányzat Budapest
2006. Tanulmányi ösztöndíj Rijeka, Horvátország,
Magyar Ösztöndíjbizottság, Budapest
2011. III. Szerb Rajzbiennálé - I. díj, Pancsova, Szerbia